אישור כיבוי אש לעסק – אישור חובה לכל עסק!

אישור כיבוי אש לעסק
נועה אזולאי, מרץ 2, 2024
נועה אזולאי, מרץ 2, 2024
ניווט נוח בעמוד

פתיחת עסק זה מעמד מרגש ומשמח במיוחד, אך יחד עם זאת הוא כרוך בבירוקרטיה רבה, הכוללת הוצאת אישורים רגולטוריים. אחד מהאישורים המרכזיים הוא אישור כיבוי אש לעסק – מסמך קביל בבית משפט המעיד שנעשו סדרי בטיחות בעסק בהתאם לדרישות הכבאות, ויקל בעת שריפה אם וכאשר היא תפרוץ. אז כיצד משיגים את האישור? ומדוע הוא כל-כך חשוב? הפרטים בשורות הבאות!

מהו אישור כיבוי אש לעסקים?

אישור כיבוי עסק הוא אחד מהאישורים שבית עסק נדרש להוציא בעת תהליך פתיחתו. ללא קבלת האישור בית העסק חשוף לתביעת, וחמור מכך, עסק שלא מקבל אישור כנראה לא עומד בתקנות מכבי האש, או במילים אחרות, מעמיד את השוהים בבית העסק בסכנת חיים אמיתית. הסיבה לכך היא כי אישור כיבוי אש לעסק מעיד על כך שהעסק יכול להתמודד בצורה טובה במקרי שריפה.

כיצד מוציאים אישור כיבוי אש לעסקים?

כדי לקבל אישור כיבוי אש לעסק, בית העסק צריך לעמוד בתקנות בטיחות אש מסוימות, שנקבעו כאמור, בידי הרשות לכבאות והצלה (מכבי אש), אשר מאשרות שבית העסק יוכל להתמודד בצורה הרצויה בעת התלקחות של שריפה. לאחר שבית העסק יוכיח שהוא אכן עומד בתקנות, הוא יקבל אישור שניתן במערך הכבאות וההצלה. כמו כן, מדובר באישור שנתי שיש לחדש כל שנה לפי דרגת הסיכון– וכמובן שלפי דרגת הסיכון הבעלים יבחן מחדש, ויצטרך להוכיח כי הוא עודנו עומד בתקנות של מכבי אש בהתאם לתחזוקות השוטפות של המערכות אשר חלות על בעל העסק לבצע לאורך כל השנה.

כמו כן, חשוב לציין שתכנית הבנייה צריכה להתכתב באופן מדויק עם התקנות המקובלות בשביל לקבל אישור כיבוי אש לעסק. אם מדובר בעסק שעדיין לא נבנה, יש להתאים את תוכניות הבנייה לתקנות. ומנגד, עסק שנפתח במבנה קיים יצטרך לבצע שינויים קונסטרוקטיביים במידת הצורך כדי להיות בהלימה מלאה עם התקנות. כדי לעמוד בתקנות ולפני הגשת בקשה בשביל אישור, מומלץ לעשות תוכנית בטיחות אש במטרה שהעסק שלכם יעמוד בכל התקנות הנדרשות.

תקנות כיבוי אש לעסקים – מה הן כוללות?

תקנות שירותי הכבאות נגזרות מסעיף 6 לחוק הכבאות – תשי”ט-1959 בשילוב סעיף 9 לחוק רישוי עסקים – תשכ”ח-1968. התקנות אומרות כך: “על בניין מסחרי שמכיל חדרי משרדים וחדרים לעסקים הטעונים ברישוי לפי חוק רישוי עסקים, חדרים ששטחם עד מאה מטרים מרובעים, שאינם טעונים רישוי לפי חוק רישוי עסקים, חדרים לשירותים טכניים וחדרי נוחיות המשרתים אותם, חייב בעל או המחזיק לרכוש או להשיג ציוד לכיבוי שריפות… להתקין את ציוד הכיבוי ולהחזיקו לפי הוראות רשות הכבאות”. במסגרת התקנות לקבלת אישור כבאות לעסק, ציוד הכיבוי נחשב לציוד חובה, ועל הבעלים לדאוג להתקינו כדי לקבל אישור כיבוי אש לעסק. לפניכם ציוד החובה המוגדר בתקנות:

  • מטפה כיבוי – בשביל לקבל אישור כיבוי אש לעסק, יש למקם בכניסה לעסק מטפי אבקה יבשה במשקל 6 קילוגרמים. בעסק עצמו צריכות להיות לפחות ארבעה מטפים כשהמרחק ביניהן לא יעלה על 30 מטרים
  • גלגילון בכל עסק חייב להיות גללון כיבוי על כל 30 מטר במבנה, באורך כ-30 מטרים כולל מזק צמוד וצינורות לחץ. כמו כן, יש חדרים מסוימים בהם יש להתקין גלגלון ייעודי, ביניהם: חדר להגשת מזון בשטח העולה על 50 מ”ר, חדר המיועד לשירותים הנדסיים, בכניסה לאולם המיועד ל-100 אנשים לפחות, וגם בחדרי אשפה.
  • אספקת מים – כדי לקבל אישור כיבוי אש לעסקים, הגלגלונים חייבים לעמוד בכמות מים של 45 ליטרים לדקה ובלחץ ארבע אטמוספרות.
  • ארונות לכיבוי– ליד כל ברז כיבוי חייב להימצא ארון לציוד, אשר בתוכו ימוקמו שני זרנוקים בקוטר 2″ אשר עשויים מחומר סינטטי באורך של 15 מטרים כל אחד.

אישור כיבוי אש לעסקים

אישור כיבוי אש לטופס 4

טופס 4 הוא תעודת גמר של מקרקעין – כלומר, בית מגורים, משרדים, עסק ועוד. התעודה למעשה מאשרת כי הבנייה הושלמה תוך עמידה בכל התקנות הנדרשות. עם קבלת האישור תוכלו לחבר את המבנה לתשתיות כמו מים, חשמל, טלפון ועוד. כמו כן, כדי לקבל טופס 4 תצטרכו לקבל אישור כיבוי אש מטעם מכבי אש, שיאשרו כי המבנה עומד בתקנות האש שציינו מעלה, מסמך המאשר כי העסק שלכם יוכל להתמודד עם הצתה ושריפה בצורה המיטבית, כך גם תוכלו לקבל אישור כיבוי אש לעסקים. כדי להוציא טופס 4 במהירות, כדי להיוועץ עם יועץ בטיחות אש, שיסייע לכם להשיג אישור כיבוי אש בצורה מהירה ויעילה.

לסיכום

בשורה התחתונה, ההתעקשות בנוגע לתקנות היא לא סתם, היא לגמרי מצילה חיים – כי בסוף, המטרה שלכם שהאנשים אשר נמצאים בעסק שלכם ירגישו הכי בטוחים שיש, לכן אישור כיבוי אש לעסקים כל-כך חשוב! האישור נותן לכם את החותמת הסופית שהעסק שלכם הוא בטיחות מכל כיוון אפשרי.

פירוט סיווג פריטי רישוי למסלולי רישוי מקוצרים

לנוחותכם, קישור להורדת מסמך pdf עם פירוט מלא פורסם באתר משרד הפנים רישוי עסקים, במסמך תקבלו מידע על חלוקה למסלולים: תצהיר, היתר מזורז א’, היתר מזורז ב’. וטבלת פריטי רישוי למסלולי רישוי מקוצרים.

במסמך תמצאו את כל הקישורים הרלוונטיים, שיעזרו לכם להתקדם עם הוצאת רישיון עסק. השאירו פרטים בטופס ונשמח לעזור לכם עם ליווי בכל שלבי התהליך עד לקבלת הרישיון וטיפול במסמכי דרישות מביקורת שנתית של הרשויות השונות.

יצירת קשר

השאירו פרטים ואת נושא הפניה ואני אדאג לחזור אליכם בהקדם

Open chat
1
עזרה מישהו?
נועה כיבוי ורישוי
היי
אפשר לעזור לך?
דילוג לתוכן