תקנות רישוי עסקים

תקנות רישוי לעסקים
נועה אזולאי, מרץ 2, 2024
נועה אזולאי, מרץ 2, 2024
ניווט נוח בעמוד

תהליך הקמת עסק הוא אתגר אדיר, ובפרט כאשר מדובר בעסק ראשון. עם זאת, בעוד שיזמים צעירים נוהגים להתמקד בחזון שלהם ובבניית אסטרטגיה עסקית, הם לא פעם נוטים  “להמעיט” באחד השלבים החשובים ביותר בהקמת עסק, הרבה לפני מודלים עסקיים ותוכניות שיווק, אנו מדברים על תקנות רישוי עסקים. למעשה, לא רק שהוצאת היתר הוא אחד הגורמים החשובים במערך ההקמה, אלא הוא בעל השפעה ישירה על עתיד העסק והתחלת פעילותו.

יותר מכך, אסור בתכלית האיסור “להניח” שאם נרשמתם אצל רשות המס המקומית ורשות המיסים, שבכך סיימתם את חובתכם. מדוע? מכיוון שבמקרה של הקמת עסקים בתחומים רגולטוריים שונים, יש תקנות רישוי עסקים נוספות המשתנות מתחום לתחום, וראו הוזהרתם, התשובה “לא ידעתי” לאחר שהעסק כבר החל לפעול לא תמנע מכם קבלת קנסות, סנקציות, ואף את סגירת העסק.

אז מהן בכלל תקנות רישוי עסקים?

ובכן, תקנות רישוי עסקים הן חוקים ודרישות העומדים כתנאי מובנה לקבלת רישיון עסק, וחשוב לומר שלא מדובר בביצוע הדרישות אך ורק לקבלת רישיון, אלא יש לקיימן בקפידה לאורך כל פעילות העסק. מעבר לכך, למרות שיש תקנות והוראות כלליות שחלות על כל עסק באשר הוא, קיימות גם תקנות נוספות הקשורות לתחום העסק, ומטרת התקנות היא להבטיח את בטחון העובדים והציבור ולשמור על סטנדרטים מקצועיים ואתיים.

לדוגמא, במקרה תקנות רישוי עסקים מזון יש דרישות הנוגעות לתנאי הסביבה שבהם המזון מיוצר, מאוחסן ונמכר, תנאי היגיינה, טיהור המים, תהליכי עבודה, אימון הצוות ועוד, לעומת זאת, כאשר מדובר במפעלים מסוכנים, התקנות כוללות דרישות בתחום הבטיחות, האיכות האקולוגית, ניהול פסולת ואמצעים שונים הנוגעים להגבלת זיהום והשפעה על הסביבה.

מהי החשיבות של עמידה בתנאי תקנות רישוי עסקים, הן מבחינה חוקית והן מבחינה אתית?

מכירים את הגישה הישראלית הנפוצה של “יהיה בסדר”? אז הרשו לנו לספר לכם מדוע אין לה מקום כאשר מדובר בתקנות רישוי לעסק. אחד האירועים הטרגיים והמוכרים ביותר שקרו בישראל בעקבות זלזול בית העסק בתקנות הוא כמובן “אסון ורסאי” שהתרחש בשנת 2001, כאשר במהלך חתונה קרס חלק מגדול מרצפת רחבת הריקודים (מהקומה השלישית) מה שהביא למותם של 23 איש ולפציעתם של כ-380 אורחים. למעשה, לאחר חקירת האירוע התבררו כשלים רבים והתברר כי אולם האירועים ביצע שיפוצים כתקופה קצרה לפני האירוע שנעשו ללא פיקוח העירייה ומכון התקנים. באוקטובר שנת 2004 הבעלים של אולמי ורסאי, אברהם עדי, אורי ניסים ואפרים אדיב, הורשעו בגרימת מוות ברשלנות ובחבלה ברשלנות.

למרות שאכן מדובר במקרה חמור וקיצוני, הפעולה של אי עמידה בתקנות לרישוי העסק היא לצערנו אינה נדירה. כמו כן, כאשר מדובר באי עמידה בתנאי תקנות רישוי עסקים בתי אוכל, לא פעם אנו שומעים על מוצרי מזון שבהם התגלה חיידק הסלמונלה ולרוב זה נגרם בעקבות היגיינה ירודה, כשלים בכללי הקירור, התמודדות לא נכונה עם מזונות גולמיים ובעיקר בעקבות אי עמידת בתקנים הנדרשים לתחום המזון, תרחיש שלא פעם מסתיים בהפסדים כלכליים עצומים, ובפגיעה קשה במוניטין. שורה תחתונה? תקנות רישוי עסקים הן דבר חשוב ביותר והן נועדו להגן גם על הלקוחות, אך גם על העסק ועצמו, גם עליכם כבעלים. חשוב ביותר.

תקנות רישוי עסקים הוראות כלליות: איזו תקנה נוגעת כמעט לכל עסק בישראל?

ובכן, כפי שציינו, בעוד שתקנות רבות  מותאמת לסוג ותחום העסק עצמו, יש תקנות כלליות שנדרשות לכל עסק, ואחת התקנות שנוגעת כמעט לכל סוג עסק בישראל (אך במידות שונות!), היא תקנת בטיחות האש. כלומר, רוב העסקים בארץ מחויבים לפי התקנות המוגבלות בהתאם לסוג העסק, גודלו והמטרה לה נועד. למשל, באופן טבעי, תקנות רישוי עסקים מפעלים מסוכנים הן הרבה יותר מחמירות ודרשניות בתחום בטיחות האש מאשר עסקים של בתי קפה ומסעדות, והסיבה לכך היא שהסכנה להתקלחות ולסיכון חיי אדם גדולה יותר בעסקים שמאחסנים נפט וחומרים דליקים מאשר בעסקים שאינם.

אז מהן דרישות תקנות בשביל בטיחות באש? ובכן, ברוב העסקים יש חובה להצביע דרכי פינוי, להחזיק מטפים או כיבוי אש, להדריך את העובדים למצבי חירום, לבצע תרגולים וכמובן לעבור בדיקות ואישורים מגופים מוסמכים, ואף ראוי לציין שבמקרה של עסקים שאינם דורשים רישוי מסוים, עדיין יתכן שיהיו דרישות רגולטוריות אחרות שיהיה על העסק למלא. כמו כן, למרות שלא כל העסקים מחויבים באותו מידה של תקנות בטיחות אש, בהחלט חשוב שכל בעל עסק יבדוק בצורה יסודית את החובות המוטלות עליו בהקשר הזה, גם בכדי להימנע מקנסות וסנקציות, אך בעיקר כדי להבטיח את בטיחות הציבור העובדים, הסביבה, והעסק. 

פותחים עסק חדש? הכירו את נועה כיבוי ורישוי

חברת “נועה כיבוי ורישוי” מתמחה בנושאי הוצאת רישוי עסקים בכל ענף התעשייה. עם ניסיון של שנים וידע מעמיק בתחום תקנות רישוי עסקים, הליווי המקצועי של החברה יכול לחסוך מכם הרבה כסף וזמן על בירוקרטיה, ולאפשר לכם להתמקד בניהול הקמת עסק מצליח.

השירותי “נועה כיבוי ורישוי” כוללים יעוץ אישי וממוקד באמצעות יועץ בטיחות אש, כמו גם יעוץ והכוונה בתהליך כולו, וליווי של הלקוח בתהליכים המשפטיים והרגולטוריים. חשוב לזכור, היתר מקנה לבעלים אמינות ומהווה פקטור מרכזי בבנייה של ביטחון ואמינות בין בעלי העסק לבין לקוחותיהם. אז רוצים להיות בטוחים שהוצאת הרישיון מתבצעת במקצועיות נטולת דופי ושהעסק שלכם עומד בכל הדרישות וכן תקנות רישוי עסקים? חברת “נועה כיבוי ורישוי” תשמח לעמוד לשירותכם.

לקבלת מידע נוסף, “נועה כיבוי ורישוי” מזמינה אתכם לשיחת ייעוץ ללא תשלום.  בואו נצא לדרך.

פירוט סיווג פריטי רישוי למסלולי רישוי מקוצרים

לנוחותכם, קישור להורדת מסמך pdf עם פירוט מלא פורסם באתר משרד הפנים רישוי עסקים, במסמך תקבלו מידע על חלוקה למסלולים: תצהיר, היתר מזורז א’, היתר מזורז ב’. וטבלת פריטי רישוי למסלולי רישוי מקוצרים.

במסמך תמצאו את כל הקישורים הרלוונטיים, שיעזרו לכם להתקדם עם הוצאת רישיון עסק. השאירו פרטים בטופס ונשמח לעזור לכם עם ליווי בכל שלבי התהליך עד לקבלת הרישיון וטיפול במסמכי דרישות מביקורת שנתית של הרשויות השונות.

יצירת קשר

השאירו פרטים ואת נושא הפניה ואני אדאג לחזור אליכם בהקדם

Open chat
1
עזרה מישהו?
נועה כיבוי ורישוי
היי
אפשר לעזור לך?
דילוג לתוכן