תוכנית בטיחות אש: מידע וטיפים שיעזרו לכם לחסוך זמן וכסף

תוכנית בטיחות אש
נועה אזולאי, מרץ 2, 2024
נועה אזולאי, מרץ 2, 2024
ניווט נוח בעמוד

תוכנית בטיחות אש היא תוכנית אדריכלית הכוללת סימון של כל אמצעי הכבאות לפי התקנות הארציות, בתוכניות יפורטו כל היציאות, חשמל ותאורה, מרחק מילוט, כל המערכות לגילוי וכיבוי ועוד. התוכנית נבנית על פי דרישות חוק התכנון והבנייה ומתייחס לדרישות שירותי כבאות והצלה.

מי רשאי לבצע תוכנית בטיחות אש?

תוכנית זו נבנית על ידי יועץ מוסמך, רצוי עם רקע אדריכלי/הנדסי, זאת על פי תקנות התכנון והבנייה הנוגעים לאמצעים לבטיחות בנושא אש. כמו כן באתר כבאות אש הוראות מכ”ר 532 מספרות בעצם על איך צריכה להראות תכנית, ומה הכללים האוניברסלים – היא נקראת בשם “נספח בטיחות אש”.

אחריות בהכנת תוכנית בטיחות אש

נושא התוכנית חשובה לבטיחות חיי אדם והמבנה, ולכן רצוי לכלול העסקת מומחים להכנת התוכנית עבור כל עסק. הדבר נוגע לאזרח פרטי, לעסקים, בתים משותפים, דירות, נכסים, מסחר, מפעלים, חניונים, ממספרה בקניון ועד מכולת שכונתית. כולם צריכים לטפל בנושאי כיבוי אש. תוכנית הבטיחות אמורה להנחות כל בעל עסק כיצד למנוע תקלות ואף להציל חיי אדם, ולא לבצע זאת רק “לצורך האישור”.

תכנית בטיחות אש להיתר בניה – הקמה מאפס

תוכנית בטיחות אש למבנה קיים/בשיפוץ/ שעובר שינוי, הרחבה וכו – כאמור, אנו רואים את כמות הדליקות מדי שנה, ובעייתיות שקיימת במבנים רבים, מורכבים בעלי שטח בינוי גדול, ובייחוד ברבי קומות, בתי חולים, מפעלים וכדומה, בבתי עסק עם ריכוז אוכלוסייה רב – התקהלות, או בבתי עסק בעלי אחסנת חומרים מסוכנים (חומ”ס). לצורך כך, לשם תיעוד בתיק הכבאות נקבע להגיש תכנית בטיחות אש לשרותי הכבאות לצורך תיעוד.

מה כוללת תוכנית בטיחות אש?

תוכנית בטיחות אש נעשית על רקע של קבצי אדריכלות בראש ובראשונה. בתכנית מפורטים נתיבי המילוט הנדרשים לעסק ומספרן, ובתוכה הממונה יקבע האם מספיקה יציאה אחת, או יותר לפי יעוד העסק, על פי כמות אנשים , ושטחו, אמצעי כיבוי פאסיביים, או אקטיביים כגון – מתזים, מערכת כיבוי בקצף, באבקה, מערכת כיבוי בגז בארונות כיבוי, חדרי שרתים, הפרדות בין יעודי חלל שונים, דלתות, חלונות, קביעת מספר עמדות כיבוי , האם מספיק רק גלגלון, או עמדת כיבוי מלאה הכוללת ברז 2″, כיוון כנף הדלתות, מנעולי בהלה, חלונות חילוץ, רחבת כיבוי, חישוב תפוסת קהל בעסק, וכו’. התוכנית היא שלב הכרחי לקבלת רשיון בשביל העסק, ועליו תוכלו לקרוא בעמוד חוק רישוי עסקים.

תוכנית בטיחות אש

תוכנית בטיחות אש לדוגמא

עבור רובנו, מדובר במושג מעורפל ולא ברור, בדיוק בשל כך חשוב לשכור את שירותיו של איש מקצוע שיגבש עבורכם את התוכנית. כמו כן, חשוב שתדעו כי התוכנית היא נספח המצרפים לתוכנית האדריכלית בעת תהליך הוצאת היתר בניה, והיא נדרשת בכל פרויקט מקרקעין – החל מבית פרטי, ועד לגורדי שחקים. כאשר תצרו קשר עם יועץ מקצועי, הוא יראה לכם תוכנית בטיחות אש לדוגמא, וגם כמובן יכין בשבילכם תוכנית מקצועית ומקיפה שתהפוך את הבית או העסק שלכם לבטיחותי.

בטיחות אש בבניינים- למה זה חשוב?

בטיחות אש בבניינים היא התייחסות לנורמות ותקנות שנקבעים על ידי כבאות והצלה לישראל, במטרה להפחית סיכון לפריצת הצתה ושריפה. תוכנית בטיחות אש, יוצרת הלימה של כל אותן תקנות, ובונה תוכנית אדריכלית בטוחה המתחשבת בהן בצורה מלאה.

קביעת חישוב תפוסת הקהל בעסק

כדי לקבוע את חישוב תפוסת הקהל בעסק אנו נשתמש בטבלה מתקנות הבניה תוכנית בטיחות אש בבניינים, הקובעת חישוב תפוסה לכל יעוד חלל באשר הוא למשל בית חולים, מסחר, משרדים או מחסן, נחלק את השטח במספר האנשים וכך נקבל את כמות האנשים המותרת במקום ונרשום אותה על גבי התוכנית. כך ידע בעל העסק כי אין לאכלס אנשים במקום יותר ממה שמורשה בתכנית.

לאחר הליך של היתר בניה וקבלת החלטת וועדה, יש לתכנן את נספח הבטיחות לסוג ואופי המבנה, ולאחר בניית קונספט התכנית ותיאום תכנון מול כל היועצים, וגיבוש, סופי יש להגישה לרשות הכבאות – מב”ת ארצי לאישור התוכנית.

לאחר אישור התכנית ברשות הכבאות הכוללת אישור כיבוי אש וקבלת מסמך “אין התנגדות” יש להתחיל ביישום התכנון המוקדם ולבצע את תהליך הבנייה בהתאם לתוכנית שאושרה, להדפיס את התוכנית צבעונית לקבלן המבצע, להסביר לכל הנוגעים בדבר על הסדרי הכבאות שנקבעו בתוכנית.

לאחר יישום התוכנית  על כל הנוגעים בדבר (ביצוע בשטח) יש לבקש מרשות הכבאות להגיע לביקורת, מול כל האישורים המתבקשים על ידיה כגון אישורי מעבדות, מתזים, גילוי, כריזה וכו, ואחריה יאושר אכלוס המבנה.

האם ניתן לבצע שיפוץ ללא תוכנית בטיחות אש?

לא ניתן לבצע כל פעולת שיפוץ או בניה ללא תוכנית מאושרת והנחיות מסודרות משרותי הכבאות, המלצתנו היא לפנות לעזרת יועץ בטיחות אש מקצועי שילווה את תהליך השיפוץ ויוודא שאכן כל הדרישות מתקיימות.

מתחמי מילוט בעסק

יש לוודא בבניה כי קיימים מתחמי מילוט ונקודות אסטרטגיות, אליהם יוכלו לברוח העובדים בעתות שריפה או חירום, להציב בכל מבנה מכשור ואבזור להתמודדות עם שריפה ומניעתו, למשל להתקין גלאי עשן, זרנוקים לכיבוי שריפה ועוד.

התוכנית ממזערת ואפילו מונעת פגיעה אפשרית

לאחר קבלת התוכנית, על בעל העסק לפעול לפיה ולהעביר את המידע הלאה לממונים תחתיו. עליו לשלוח את עובדיו להדרכות, ולהגדיר כיצד ובאלו אמצעים הוא ייעזר על מנת לצמצם את הסיכוי לשריפה ולמזער פגיעות אפשריות.

תוכנית בטיחות אש אינה דבר שיש להקל בו ראש ועל כל בעל עסק לנהוג בנושא זה באחריות מלאה. התנהלות נכונה על פיה תוכל להבטיח עבודה בסביבה בטוחה, ואף במקרים מסוימים הנחיה נכונה תוכל למנוע לחלוטין שריפות ולהציל חיים ברגע האמת.

נושא הבטיחות בכל מקום ובוודאי במקומות עבודה וכאשר זה קשור לנושאי דליקה, חשוב בכל שלב, לכן על כל ארגון להגן על העובדים כך שיעבדו בסביבת עבודה בטיחותית ביותר עם מיגון מפני סכנת דליקות. תפקיד חשוב זה הוא להקפיד ולבדוק את כל נושא מערכות גילוי וכיבוי, מערכות תכנון הנדסי, עמידות לאש של חלקי המבנה במקומות העבודה, לערוך סקר של בטיחות, לבנות תוכניות הדרכה בנושא, להכיר את נושא הבטיחות לעומק בתחום העבודה עם חומרים מסוכנים.

הסמכה מלאה להכנת תוכנית בטיחות אש

רק יועץ מוסמך יכול להכין ולחתום על תכנית בטיחות אש, ממונה רשאי לבנות תוכניות שקשורות לבטיחות, לעסוק בהדרכת צוותים וקבוצות, זאת אך ורק עם תעודת ההסמכה שקיבל. אנו פועלים עם ההסמכות הנדרשות בכל רחבי הארץ צפון, מרכז, דרום: חיפה, טבריה, נתניה, תל אביב, רמת גן, רעננה, ירושלים, יהודה ושומרון, אשדוד, באר שבע, אילת, וכל היישובים הסמוכים.

צרו עמנו קשר ואנו נאפיין את הצרכים שלכם ונכין עבורכם תוכנית בטיחות אש מלאה לעסק.

פירוט סיווג פריטי רישוי למסלולי רישוי מקוצרים

לנוחותכם, קישור להורדת מסמך pdf עם פירוט מלא פורסם באתר משרד הפנים רישוי עסקים, במסמך תקבלו מידע על חלוקה למסלולים: תצהיר, היתר מזורז א’, היתר מזורז ב’. וטבלת פריטי רישוי למסלולי רישוי מקוצרים.

במסמך תמצאו את כל הקישורים הרלוונטיים, שיעזרו לכם להתקדם עם הוצאת רישיון עסק. השאירו פרטים בטופס ונשמח לעזור לכם עם ליווי בכל שלבי התהליך עד לקבלת הרישיון וטיפול במסמכי דרישות מביקורת שנתית של הרשויות השונות.

יצירת קשר

השאירו פרטים ואת נושא הפניה ואני אדאג לחזור אליכם בהקדם

Open chat
1
עזרה מישהו?
נועה כיבוי ורישוי
היי
אפשר לעזור לך?
דילוג לתוכן