תצהיר כיבוי אש: כך תעשו את זה נכון

תצהיר כיבוי אש לעסקים
נועה אזולאי, מרץ 2, 2024
נועה אזולאי, מרץ 2, 2024
ניווט נוח בעמוד

קבלת היתר לעסק, בכל תחום, מחייבת עמידה בתנאי בטיחות. בשנים האחרונות, קיים מסלול מקוצר לעסקים המועדים פחות לדליקות, ונחשבים לבעלי דרגת סיכון נמוכה. על כן הוקם מסלול תצהיר על ידי שרותי הכבאות – מהו מסלול תצהיר כיבוי אש מהם התנאים המגבילים לתצהיר? כל התשובות בהמשך.

אחד הדברים המשמעותיים בקבלת היתר הוא בהצגת אישורים מגורמים שונים. אחד המשמעותיים שבהם הוא זה שניתן על ידי נציבות הכבאות ונועד להבטיח שבית העסק מוגן ככל האפשר ממקרה שריפות וערוך ככל הניתן לכיבוי אש ולחילוץ אנשים מהמבנה בעת הצורך.

במסגרת רפורמה בתוך חוק רישוי עסקים, שנכנסה לתוקפה בשנת 2017, עסקים המוגדרים כבעלי רמת סיכון אש נמוכה, לא יידרשו להמציא אישור כיבוי אש לעסקים של רשות הכבאות, כתנאי לקבלת רישיון עסק.

עסקים כאלה, יוכלו להסתפק בהגשת תצהיר חתום, המעיד על קיומו של תיק מתקן, בנושא  בטיחות האש במבנה.  ובחתימה על תצהיר בנושא זה, התצהיר, בחתימת עורך דין, מהווה למעשה תחליף. נציבות הכבאות מקבלת עותק מהתצהיר ויכולה לבצע ביקורי פתע בבתי עסק.

בעל העסק צריך לשמור על כל סדרי הבטיחות אש, לקיים את התחזוקות באופן שנתי קבוע , ולשמור את כולם בתוך תיקייה מסודרת.

מהו מסלול תצהיר כיבוי אש?

מסלול תצהיר כיבוי אש נועד לקצר הליכים ולהקל על מי שמבקשים רישיון לעסק, בקטגוריות עסקיות מסוימות. במקביל, המטרה היא להוריד את הנטל ולפנות את כוחות מערך הכבאות, להתמקד בבתי עסק ובנכסים, שהם בעלי רמת סיכון אש בינונית או גבוהה.

תצהיר, יש לדעת, הוא מסמך משפטי הנחשב כעדות. בעל העסק לעתיד, צריך לחתום עליו מול עורך דין, לאחר שהוזהר בדבר העונשים הקבועים בחוק, על הצהרה שקרית. את התצהיר החתום גם על ידי עורך הדין עצמו, יש להגיש לרשות המקומית, בה ממוקם בית העסק. – מחלקת רישוי עסקים בה נפתח תיק הרישוי לעסק.

דרישות במסלול תצהיר

דרישות כיבוי אש בבית העסק, על פי תחום עיסוקו, במסלול של תצהיר, מפורסמות על ידי הרשות הארצית לכבאות והצלה, ומופיעות כאן לנוחיותכם בטופס המצורף – מדריך לאזרח.

במסגרת הכתוב בתצהיר, בעל העסק מתחייב שעמד בכל הדרישות, בהן החזקת ציוד כיבוי במצב תקין ושמיש בכל עת,  מטפים, חשמל, גלגלון, גלאי, שלטי יציאה תיקנים, אפשרות למילוט של לכודים, דרכי התקשרות לסיוע ועוד.

את התצהיר יש להגיש כאמור לרשות המקומית, המעבירה אותו לשירותי הכבאות, כאסמכתה למחויבות של בעל העסק ליישם את הדרישות בתחומי בית העסק שלו. לאחר קבלת רישיון העסק, רשות הכבאות עשויה לבצע ביקורת פתע, לוודא שהוא עומד בתנאי התצהיר.

תנאים מגבילים לתצהיר כיבוי אש

רשימת סוגי העסקים הרשאים להיכלל במסלול תצהיר כיבוי אש, גובשה על ידי אגף בטיחות אש ומעוגנת בתוך צו רישוי עסקים של שר הפנים. אך גם סוג בית עסק הנכלל ברשימה, יצטרך לעמוד בתנאים מגבילים מסוימים.

תנאים שיכולים לפסול בית עסק מהמסלול המהיר הם, המיקום של כולו או חלק ממנו מתחת לפני האדמה, הוא ממוקם בתוך קניון, או שהוא מוגדר כמרכז מסחרי, ששטחו גדול מ-2,000 מ”ר.

גם בית עסק הממוקם בבניין שיש לו שימושים נוספים, לא יוכל להסתפק בטופס מסלול תצהיר כיבוי אש. חורגים מכך, מקרים שבהם בית העסק ממוקם בקומת הכניסה של הבניין, ששטחו הבנוי אינו עולה על 300 מ”ר, או שהוא אינו מכבסה או בית מרקחת ששטחם עולה על 200 מ”ר, או מסעדה, הגדולה מ-50 מ”ר.

מתקשים לדעת אם העסק שלכם מסווג במסלול תצהיר, או לא? מוזמנים לפנות למשרדנו אשר עוסק בשירותי יועץ בטיחות אש.

עסקים לפי קטגוריות

אנשים המבקשים רישיון עסק, מופנים כאשר הם עומדים בקריטריונים למסלול התצהיר, על ידי הרשות המקומית. הם מתבקשים לפעול לפי ההנחיות המפורטות, שפרסמה הרשות הארצית לכבאות והצלה, בהתאם לתחום עיסוקם.

סוגי העסקים השונים מחולקים לצרוך העניין לקטגוריות שונות כגון: עינוג ציבורי, קוסמטיקה, רוקחות, בריאות, אנרגיה ודלק, בעלי חיים, חקלאות, מזון, פסולת ומים, מסחר, ספורט ונופש, תעבורה ורכב, שירותי אבטחה ושמירה, תחמושת, נשק, מלאכה ותעשייה, מחצבים וכימיה.

לנוחיותכם מצורף טופס תצהיר כבאות

וטופס חוברת הדרכה על מסלול בתצהיר.

פירוט סיווג פריטי רישוי למסלולי רישוי מקוצרים

לנוחותכם, קישור להורדת מסמך pdf עם פירוט מלא פורסם באתר משרד הפנים רישוי עסקים, במסמך תקבלו מידע על חלוקה למסלולים: תצהיר, היתר מזורז א’, היתר מזורז ב’. וטבלת פריטי רישוי למסלולי רישוי מקוצרים.

במסמך תמצאו את כל הקישורים הרלוונטיים, שיעזרו לכם להתקדם עם הוצאת רישיון עסק. השאירו פרטים בטופס ונשמח לעזור לכם עם ליווי בכל שלבי התהליך עד לקבלת הרישיון וטיפול במסמכי דרישות מביקורת שנתית של הרשויות השונות.

יצירת קשר

השאירו פרטים ואת נושא הפניה ואני אדאג לחזור אליכם בהקדם

Open chat
1
עזרה מישהו?
נועה כיבוי ורישוי
היי
אפשר לעזור לך?
דילוג לתוכן