רישיון עסק למעבדות: החשיבות לעמידה בתקנים

רישיון עסק למעבדה
נועה אזולאי, מרץ 2, 2024
נועה אזולאי, מרץ 2, 2024
ניווט נוח בעמוד

זקוקים לקבלת רישיון עסק למעבדה? אז לשם כך תחילה חשוב שתכירו את הנהלים המחמירים וההכשרות הדרושות למניעת תאונות ושמירה על סטנדרטים גבוהים של בטיחות. על דרישות אלה נדבר במאמר.

למה חשוב להוציא רישיון עסק למעבדה?

כל פיתוח חדשני שמגיח לעולמנו הוא תוצר של תהליך ארוך וממושך שמתבצע במעבדה. למעשה, בין אם מדובר בתחומים של מזון, תרופות, מחשוב, סלולר, ואפילו חומרי ניקוי, המעבדות הן המקום שבו המדענים והחוקרים מפתחים את היסודות המדעיים והטכנולוגיים של אותו מוצר שעתיד לשנות את חיינו. עם זאת, למרות החשיבות הגבוהה והחיוניות של אותן מעבדות, אין ספק שמדובר באחד מחללי העבודה המסוכנים ביותר. מדוע? מכיוון שמעבדות לרוב מכילות חומרים מסוכנים, כימיקלים רעילים ואפילו פתוגנים וגורמי מחלות (כאשר מדובר במעבדה החוקרת את תחום המדע והרפואה).

בנוסף, צריך לזכור שהעבודה עם טכנולוגיות חדשניות ומורכבות שעדיין אינן בטוחות לשימוש עלולות לגרום לתאונות ופגיעות קשות, וזאת עוד מבלי לקחת בחשבון את השגיאות המחקריות שמתחוללות לא פעם בתהליך הפיתוח ואת הסיכונים הביולוגיים, הכימיים, הפיזיים והרדיואקטיביים. נשמע מורכב? ובכן, זאת בדיוק הסיבה שמעבדות מצריכות ניהול סיכונים מדוקדק ושהתנאים הם מאוד מחמירים, בלשון המעטה. החדשות הטובות? אם הנכם מעוניינים בהוצאת רישיון עסק למעבדות, אתם לא חייבים לעבור את התהליך לבד, וצוות המומחים המנוסים של “נועה כיבוי ורישוי” ישמחו לעמוד לרשותכם וללוות אתכם שלב אחר שלב ועד לקבלת הרישיון.

מהו התהליך להוצאת רישיון עסק למעבדות?

ובכן, כדי להתחיל את התהליך, יש תחילה לפנות אל מחלקת רישיון עסק למעבדה ברשות המקומית שבה היא מיועדת לפעול ולהגיש בקשה עבור הרישיון. בהגשת בבקשה יש לציין את סוג המעבדה ואת ההתאמה לפריט הרישוי בתוך צו רישוי עסקים לצורך קבלת הרישיון המדובר, למשל האם מדובר במעבדה רפואיות, מעבדה כימית, או מעבדות ביולוגיות ומיקרו-ביולוגיות, וכן הלאה. בנוסף, הבקשה חייבת לכלול תכנית מפורטת של סוג הפעילות שתתבצע במעבדה, החומרים השונים שיאוחסנו שם ואשר יעשו בהם שימוש, ואת המבנה ההנדסי של המעבדה. כמו כן, כאשר מדובר בדרישות הבטיחות של המעבדה, יש לפנות למשרד הבריאות והמשרד לאיכות הסביבה כיוון שבפועל הם הגופים שמציבים את הדרישות והתנאים והם גם הגופים שיבצעו ביקורת כדי לוודא שהמעבדה אכן עומדת בכל הדרישות והתנאים ושאכן שניתן להעניק למגיש הבקשה.

אילו דרישות נוספות עלולות להוות כתנאי מרכזי?

תחילה מאוד חשוב לציין שבתהליך של רישיון עסק למעבדות בהחלט ייתכנו דרישות ותנאים נוספים העוסקים בשאלה מי צריך רישיון עסק. להלן כמה מהדרישות הנפוצות:

בטיחות אש מעבדה– כפי שציינו במעבדות במידה ויש שימוש רב בחומרים כימיקלים וחומרים מסוכנים שהם דליקים או רעילים, ולכן קיימות דרישות מחמירות אשר מהוות תנאי יסוד לקבלת הרישיון. הדרישות כוללות התקנת מערכות כיבוי אש מתקדמות, סימון קפדני של חומרים מסוכנים, הדרכות קבועות של נהלי חירום וכיבוי אש לצוות המעבדה, ותחזוקה שוטפת של ציוד הבטיחות ומערכות הכיבוי כדי לוודא את תקינותם.

קביעת נהלים עם חומרים מסוכנים– מעבר לקביעת נהלים שמטרתם להגן על בטיחות העובדים והסביבה, גם בנושא זה תידרשו להעניק לצוות המעבדה הדרכות רענון בטיחות קבועות הנוגעות לאותם נהלים.

מינוי ממונה על הבטיחות בעבודה– מינוי יועץ ביטחות אש כדי למנוע מקרי רשלנות מסכני חיים וכדי להבטיח שהמעבדה תעמוד בכל התנאים והדרישות באופן שוטף, תידרשו למנות ממונה בטיחות מוסמך שיעקוב באופן שוטף אחר הפעילות במעבדה, ובפרט אחר העמידה בתקנים ותנאי הבטיחות שיובילו לקבלת רישיון עסק למעבדה.

אמצעי גיהות מתקדמים– העבודה במעבדה טומנת בה סכנות רבות ולכן זהו קריטי להשתמש באמצעי גיהות כגון אמצעי ניקוז ופליטה, מנדפים, אמצעים לזיהוי ואימות של חומרים, תרכובות, ותהליכים ביולוגיים או כימיים (למשל שימוש בספקטרום אור כדי לזהות ולאמת תרכובות כימיות, שימוש במיקרוסקופים שונים לצורך זיהוי תאים, רקמות, או מיקרואורגניזמים, ריאקציות כימיות למדידת זיהום אוויר וקרינה, סילוק פסולת מסוכנת ועוד).

ציוד בטיחות אישי לצוות המעבדה– דרישה נוספת וחשובה מאוד בתהליך רישיון עסק למעבדה היא כמובן ציוד בטיחות לצוות העובדים במעבדה.  מעבר לכך שתידרשו לספק לצוות משקפי מגן, כפפות, מסכות, מסננים, אטמי אוזניים, חליפות מגן, וציוד נוסף שיבטיח את בטיחותם באופן אופטימלי, יהיה עליכם גם להקפיד באדיקות על אמצעי ניקיון במעבדה, לרבות הפרדה וכביסה של ביגוד אשר היה במגע עם חומרים מסוכנים.

מהם היסודות המרכזיים והמהותיים שיש לקחת בחשבון בתהליך הקבלה של הרישיון?

כאשר אתם מתחילים את התהליך חשוב מאוד להפנים שאתם את גודל המעמד. בעוד שלתהליכים המתבצעים במעבדות יש תפקיד מרכזי בעולם החדשנות והטכנולוגיה הן ברמת המיקרו והן ברמת המקרו, הסכנות שמתלוות לתהליכים אלה הן אינן דבר שיש לקחת בקלות. על כן, חיוני להבין כי קבלת הרישיון לפי דרישות כיבוי אש הוא לא סוף התהליך, אלא רק ההתחלה של התחייבות מתמשכת לשמירה על סטנדרטים גבוהים של בטיחות הן למען עובדיה והן למען הסביבה, תוך שמירה על עקרונות אתיים ומוסריים בכל פעולה וניסוי. זכרו, הבנת החשיבות שבהוצאת רישיון עסק למעבדות וההקפדה על התנאים הנדרשים לא רק מגנה על המעבדה, עובדיה והסביבה, אלא גם על האמינות המקצועית שלכם, על הממצאים של המחקרים שמתבצעים במעבדה, ועליכם כבעלי המעבדה וכנושאי האחריות המשפטית שמוטלת עליכם.

חברת “נועה כיבוי ורישוי”: הדרך הבטוחה והאמינה ביותר להוצאת רישיון עסק

רוצים להוציא רישיון עסק למעבדות ולהבטיח שהמעבדה שלכם תמיד תעמוד בסטנדרטים הגבוהים ביותר לפי הדרישות? בדיוק בשביל זה אנחנו כאן. חברת “נועה כיבוי ורישוי” מובילה בתחום של רישוי עסקים ובטיחות אש כבר למעלה מ-15 שנה, ומסייעת דרך הכנה לבדיקות, ייעוץ מקצועי, הכנת תוכנית בטיחות אש, וליווי מלא בתהליך קבלת הרישיון. הצוות שלנו מורכב ממומחים בעלי ניסיון רב בתחום הכימיה, הביולוגיה והבטיחות, והינו מקפיד באדיקות לעקוב אחר החידושים והשינויים בתקנות והרגולציות לפי החוק כדי להבטיח שתהליך הוצאת הרישיון יתנהל בצורה חלקה, יעילה, וללא עיכובים.

צרו עימנו קשר עוד לקבלת מידע נוסף בנושא רישיון עסק למעבדה, “נועה כיבוי ורישוי” מזמינה אתכם לשיחת ייעוץ בנושא רישיו עסק למעדה ללא תשלום.  בואו נצא לדרך.

פירוט סיווג פריטי רישוי למסלולי רישוי מקוצרים

לנוחותכם, קישור להורדת מסמך pdf עם פירוט מלא פורסם באתר משרד הפנים רישוי עסקים, במסמך תקבלו מידע על חלוקה למסלולים: תצהיר, היתר מזורז א’, היתר מזורז ב’. וטבלת פריטי רישוי למסלולי רישוי מקוצרים.

במסמך תמצאו את כל הקישורים הרלוונטיים, שיעזרו לכם להתקדם עם הוצאת רישיון עסק. השאירו פרטים בטופס ונשמח לעזור לכם עם ליווי בכל שלבי התהליך עד לקבלת הרישיון וטיפול במסמכי דרישות מביקורת שנתית של הרשויות השונות.

יצירת קשר

השאירו פרטים ואת נושא הפניה ואני אדאג לחזור אליכם בהקדם

Open chat
1
עזרה מישהו?
נועה כיבוי ורישוי
היי
אפשר לעזור לך?
דילוג לתוכן