דרישות כיבוי אש שכל בעל עסק חייב להכיר

דרישות כיבוי אש
נועה אזולאי, מרץ 2, 2024
נועה אזולאי, מרץ 2, 2024
ניווט נוח בעמוד

האם אתם בטוחים שהעסק שלכם מוכן לתרחישי שריפה? אם התשובה היא שלילית או “לא בטוח” כדאי כבר עכשיו לבדוק לעומק מהן דרישות כיבוי אש, מדוע הן חיוניות, וכיצד תיתנו להם מענה, ויפה שעה אחת קודם!

נתחיל בכך, אם אתם חיים בגישה של “לי זה לא יקרה”, זוהי אך ורק החלטה שלכם ולאף אחד אין זכות לומר אחרת. לעומת זאת, כבעלי עסק, וכאשר מדובר בבטיחותם של עובדים ולקוחות, לגישה זו אין מקום לא מבחינה חוקית ולא מבחינה אתית. נכון, אתם לא באמת יכולים באמת לשלוט או למנוע כל תרחיש אפשרי מסכן חיים וגם אף אחד לא מצפה מכם לעשות זאת, אך כאשר מדובר בשריפות, אתם כן יכולים להקפיד על מתן מענה לפי דרישות כיבוי אש ולהפחית משמעותית את הנזקים והסכנות הטמונות העלולות להיגרם משריפה בעסק שלכם .בדיוק מסיבה זו קיימות דרישות כבאות לרישוי עסקים, דרישות כבאות להיתרי בניה, דרישות כבאות והצלה, וכן הלאה. כמו כן, חשוב להדגיש שמדובר בדרישות על פי חוק, ובמידה ואתם מפרים אותן, לא רק שאתם מעמידים חיי אדם בסכנה, אתם מבצעים עבירה על החוק.

מהן דרישות כיבוי אש?

דרישות כיבוי אש הן סטנדרטים והנחיות שנועדו להבטיח בטיחות במקרי התרחשות שריפה. עם זאת, בעוד שקיימות הנחיות מובנות, ישנן גם הנחיות נוספות המשתנות מעסק לעסק לפי רמת הסיכון שטמונה בו. דרישות כבאות לרישוי עסקים בדרך כלל מפורטות על ידי גופים מקצועיים או רשויות מקומיות והן מכילות הנחיות למניעת שריפות ואמצעים שונים להגבלה וכיבוי של אש. ראוי לציין כי מאוד חשוב לבדוק מהן ההנחיות המקומיות על פי חוקי מדינת ישראל. הדרישות הבסיסיות כוללות:
התקנת אמצעי גילוי: מערכות גילוי אש חכמות המתריעות במקרה של שריפה. כמו כן, המערכות חייבות לפעול באופן תקין בכל עת ולכסות את כלל השטח של העסק.
גישה ואמצעי כיבוי: מעבר לכך שכל עסק מחויב להצטייד במטפים לכיבוי שריפה(תקינים ומלאים!) ומערכות התזה אוטומטיות, כחלק מעמידת העסק לפי דרישות כיבוי אש, העסק גם חייב להבטיח שתהייה גישה מלאה לרכב כיבוי אש במקרה של שריפה.
דרכי מילוט: חובה לוודא שיש דרכי מילוט משולטות במקרה של שריפה. תרגולים והדרכות: כאשר מדובר בעמידה העסק לפי דרישות כיבוי אש, בעל העסק מחויב לבצע תרגולים כדי שהעובדים ידעו כיצד לפעול במקרה של מצב חירום, להכשיר את הצוות ואף לבצע ריענון הדרכות ותרגולים אחת לשנה לפי חוק פקודת הבטיחות בעבודה.
תחזוקה שוטפת: חובה לבצע בדיקות לציוד כדי לוודא שהוא אכן תקין, ויש להקפיד על תחזוקה שוטפת לציוד הכיבוי ולמערכות ההתראה.
בניית תוכניות: מדובר בבניית הליך המתוכנן מראש להבטחת הגנה במקרה של התפרצות אש והתפשטותה. מאוד מומלץ להתייעץ עם מומחה בטיחות אש שיבחן את המקום ויידע לבנות תוכנית בטיחות אש מותאמת בעלת יעילות אופטימלית.
אחסון חומרים דליקים- במידה והעסק עושה שימוש בחומרים דליקים, לפי דרישות כיבוי אש, חובה לאחסן אותם במקום ייעודי, לסמן אותם כחומרים דליקים, ולהגביל את הגישה אליהם.

האם קיים הבדל בין דרישות כיבוי אש לבין דרישות כבאות להיתרי בניה

התשובה היא כן. כאשר מדובר בדרישות כבאות להיתרי בניה, הדרישות נוגעות לשלבי התכנון והבניה והן מתמקדות בדרכי הפינוי, אמצעי גילוי וכיבוי אש, והתקנות בניה המגבילות התפשטות של אש במהלך הבניה וההקמה של המבנה. לעומת זאת, כאשר מדובר בעמידת העסק לפי דרישות כיבוי אש וכן קבלת אישור כיבוי אש לעסק, מדובר בדרישות הנוגעות לבטיחות הכרוכה בפעילות היומיומית של העסק כגון הכשרות בטיחות, תחזוקה ובדיקה שוטפת של אמצעי הכיבוי, הוראות לגיבוי חומרים מסוכנים ועוד. בשורה תחתונה? מדובר בדרישות מצילות חיים וזה קריטי לתת להן מענה בצורה יסודית וללא עיגול פינות.

אז מה כוללות דרישות כבאות להיתר בניה?

דרישות הכבאות להיתר בניה בישראל כוללות מספר היבטים שונים, שנועדו להבטיח את בטיחות המבנה והסביבה שלו. להלן כמה מהדרישות הנפוצות:

  • מערכות כיבוי אש אוטומטיות: ברוב המקרים נדרשת התקנה של מערכת כיבוי אש אוטומטית במבנים ציבוריים ומסחריים, ולעיתים גם במבנים מגורים (כגון ראשי ספרינקלרים).
  • מדרגות בריחה ודלתות חירום: לקבלת היתר בניה חובה להקצות מדרגות בריחה ודלתות חירום במבנים גבוהים ו/או מורכבים, תוך הקפדה על נגישות ותקנים ספציפיים לגודל ומיקום.
  • מרחקים מינימליים מבנים סמוכים: כדי למנוע התפשטות אש ממבנה למבנה קיימות דרישות למרחק מינימלי ממבנים סמוכים.
  • מתן גישה לכבאית ותחנות מים: חובה לאפשר גישה נוחה לרכבי כיבוי אש ולהקצות מקומות לחיבור צינורות כיבוי אש.
  • חומרים בעלי עמידות לאש: במקרים ספציפיים , נדרש להשתמש בחומרי בנייה שהינם עמידים לאש או בעלי דירוג אש גבוה.
  • מערכות איתור והתראה: יש להתקין מערכות גילוי עשן ואש, ומערכות התראה שמאפשרות איתור מוקדם של אש והתראה מהירה לתושבים ולצוותי הכיבוי.
  • תכנית בטיחות מפורטת: בתהליך לקבלת היתר בנייה חובה להציג תכנית בטיחות למבנה המיועד שכוללת פרטים כמו מיקום ציוד כיבוי, נקודות מפגש למקרה חירום, והדרכות לתושבים או עובדים.
  • בדיקות ואישורים רגולטוריים: לעיתים יש צורך בבדיקות ואישורים מגורמים רגולטוריים, כדי לוודא שהמבנה עומד בכל הדרישות הנדרשות.

יש לציין שהדרישות יכולות להשתנות בהתאם לסוג המבנה, מיקומו, גודלו, שימושו וחוקים או תקנות מקומיות. מומלץ להיוועץ עם מומחים בתחום ולעיין בתקנות הרלוונטיות לפני תחילת פרויקט בניה.

האם כל סוג עסק בישראל מחויב לעמוד בתקנות?

בישראל כל סוגי העסקים מחויבים לעמוד בתקנות בטיחות אש על פי חוק, אך הדרישות משתנות בהתאם לסוג העסק, גודלו, מיקומו, סוג הפעילות שהוא מבצע, והסיכון הספציפי שהוא מייצג. כמו כן, חשוב לומר כי אי ידיעת החוק אינה פוטרת את בעלי העסקים מאחריות, ובמידה ותתבצע ביקורת כיבוי אש על ידי הרשויות, או חמור מכך, תפרוץ שריפה, הרשויות יכולות לנקוט בסנקציות מחמירות כנגד בעלי העסק, לרבות הטלת קנסות, הוצאת צווים מנהליים, פינוי וסגירת העסק, ובמקרים חמורים, אף לפתוח בחקירה פלילית שתוביל לתביעה משפטית, כל זאת כחלק ממערכת האכיפה של מדינת ישראל לשמירה על בטיחות הציבור. בנוסף, ראוי לציין שתקנות בטיחות אש ודרישות כבאות מתעדכנות מעת לעת בהתאם לטכנולוגיות חדשות, תקריות שהתרחשו, ושינויים בסטנדרטים הבינלאומיים, ולכן, חשוב מאוד כבעלי עסקים להיות מעודכנים בנושאי בטיחות אש ובפרט בדרישות כיבוי אש לטופס 4, ולהקפיד על עמידה בכל התקנות החלות.

מעוניינים בסיוע וייעוץ? הכירו את נועה כיבוי ורישוי

“נועה כיבוי ורישוי” היא חברה המתמחה בבטיחות אש ותעסיקה יועץ בטיחות אש בכל תחומי התעשייה ושירותיה כוללים יעוץ אישי, בניית מערך בטיחות אש, וליווי בהוצאת רישיון ותמיכה בתהליכים הרגולטוריים. מדובר באחת החברות המובילות בארץ שפועלת כבר למעלה מ-15 שנה מלווה מאות עסקים ולקוחות מצפון ועד דרום ,ומקפידה על שירות מקצועי, אמינות ושקיפות, ומתן מענה יסודי לפי דרישות כיבוי אש.

רוצים להיות בטוחים שהעסק שלכם עומד בכל הדרישות? “נועה כיבוי ורישוי” לשירותכם! לקבלת מידע נוסף, “נועה כיבוי ורישוי” מזמינה אתכם לשיחת ייעוץ ללא תשלום. בואו נצא לדרך.

פירוט סיווג פריטי רישוי למסלולי רישוי מקוצרים

לנוחותכם, קישור להורדת מסמך pdf עם פירוט מלא פורסם באתר משרד הפנים רישוי עסקים, במסמך תקבלו מידע על חלוקה למסלולים: תצהיר, היתר מזורז א’, היתר מזורז ב’. וטבלת פריטי רישוי למסלולי רישוי מקוצרים.

במסמך תמצאו את כל הקישורים הרלוונטיים, שיעזרו לכם להתקדם עם הוצאת רישיון עסק. השאירו פרטים בטופס ונשמח לעזור לכם עם ליווי בכל שלבי התהליך עד לקבלת הרישיון וטיפול במסמכי דרישות מביקורת שנתית של הרשויות השונות.

יצירת קשר

השאירו פרטים ואת נושא הפניה ואני אדאג לחזור אליכם בהקדם

Open chat
1
עזרה מישהו?
נועה כיבוי ורישוי
היי
אפשר לעזור לך?
דילוג לתוכן