חוק רישוי עסקים: כל מה שחשוב לדעת

חוק רישוי עסקים כל מה שחשוב לדעת
נועה אזולאי, מרץ 2, 2024
נועה אזולאי, מרץ 2, 2024
ניווט נוח בעמוד

היתר של עסק מהווה התנאי והכלי העיקרי שבאמצעותו מסדירים הרשות המקומית, המשרד לאיכות הסביבה, משרד הבריאות ורשויות נוספות את ההשלכות הסביבתיות של הפעילות של העסק. בסמכות רשות הרישוי והמשרד להגנת הסביבה להוסיף תנאים מיוחדים, שהם למעשה לב ליבו של הרישיון, והפרה של כל אחד מהם עלולה להוות עבירה על חוק רישוי עסקים.

מהו חוק רישוי עסקים?

לפי החוק, כל עסק שמוגדר כטעון רישוי בצו (תשע”ג-2013), חייב בהיתר לצורך פתיחת העסק, ניהולו ותפעולו. משמעות הדבר היא, שכל עסק חייב אישור לפי החוק. בעל עסק חייב לבדוק שהעסק שברצונו לפתוח טעון בהתאם לתקנות הקבועות בחוק, וכדאי שיעשה כן טרם השכרה או שיפוץ של נכס לצורך הפעלת העסק.

הליך הרישוי נעשה מול המחלקה המקומית, אשר תדרוש עמידה במספר דרישות ותנאים בהתאם לסוג הפעילות, אופי הפעילות ומיקום העסק. גורמי הרישוי מולם יש להתנהל עשויים לכלול את משרד הבריאות, המשרד לאיכות הסביבה, כיבוי אש, משטרת ישראל ועוד. כמו כן, הדרישות עשויות לגעת בתחומי נגישות, הנדסה, תברואה ועוד.

בשל ריבוי הגופים המעורבים בתהליך לפי חוק רישוי עסקים, התהליך עלול להיות מורכב ומייגע. עם זאת, חשוב שלא להקל בו ראש, שכן אי עמידה בתנאים על פי החוק מתורגמת לפעילות ללא  החושפת את בעל העסק לקנסות, צווי סגירה, צווי הריסה, הרשעה, רישום פלילי ואף מאסר בפועל.

להלן חלק מהגופים בתוך חוק רישוי עסקים

משטרת ישראל – עשויה לקבוע אמצעי מיגון לעסק, אך אחראית להגדיר גם את כמות המבקרים המותרת במבנה, סידורי אבטחה שנדרשים, דרכי מילוט ועוד.

כיבוי אש – שירותי כיבוי האש וההצלה אחראים לבדוק את הסדרי הבטיחות של העסק, לוודא שכל האמצעים וכל הציוד הנדרש לשמירה על ביניהם גלאי עשן , ספרינקלרים, עמדות כיבוי אש, יציאות חירום ועוד הנמצאים במקום העסק אכן תקינים ויתפקדו במצב חירום.

משרד הבריאות – לפי חוק רישוי עסקים משרד הבריאות רלוונטי לבעיקר בענף המזון, שכן הוא אחראי לבחון את אופן הכנת וייצר המזון, בין שמדובר במסעדה או במפעל תעשייתי. תעשיות נוספות בהן המשרד הבריאות מפקח לצורך רישוי עסקים כוללים את תחום הפרמצבטיקה, יבוא המזון והמשקאות, וטרינריה ועוד.

משרד איכות הסביבה – המשרד אחראי על בדיקת איכות השפכים של בית העסק ןמערכות הנידוף והשפעותיהן על הסביבה והרעשים שמופקים מבית העסק. במידת הצורך, בעל העסק עשוי להידרש לבצע התאמות לפי חוק רישוי עסקים ואף ולהטמיע פתרונות שונים כמו פתרונות אקוסטיים לדוגמה.

מחלקת הנדסה – מחלקת ההנדסה ברשות המקומית מופקדת על כל היתרי הבנייה, התאמות מבנים וכיו”ב. עוד במסגרת אחריותה, בדיקת נגישות לנכים ויישום כל מרכיבי חוק הנגישות, התאמת עסק לאנשים עם מוגבלות כולל הסדרת מעברים, שירותי נכים וכדומה כמפורט בחוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלויות.

אילו עסקים נדרשים על פי חוק רישוי עסקים?

רשימת העסקים טעוני הרישוי על פי החוק, הינה רשימה סגורה, בחוק מוגדרת רשימת עסקים הנקראים פרטי רישוי שמחויבים באישור, הרשימה מפורטת בתוך צו רישוי עסקים. אלו מחולקים ל- 10 קטגוריות כלליות:

הקטגוריה  פריטים המשויכים לקטגוריה
1. בריאות, רוקחות, פרמצבטיקה וקוסמטיקה מכוני יופי וקוסמטיקה, מרפאות, מספרות, מכוני קעקועים, בתי מרקחת וכדומה
2. דלק ואנרגיה תחנות דלק, חברות גז, בתי זיקוק וכדומה.
3. חקלאות ובעלי חיים מרפאות וטרינריות, פנסיונים, מספרות לכלבים, חברות הדברה, חוות גידול וכדומה.
4. מזון  בתי ממכר למזון ומשקאות, מפעלים ליבוא, ייצור ושיווק מזון ומשקאות, עסקי קייטרינג, מסעדות, אולמות אירועים וכדומה.
5. מים ופסולת חברות מים, חברות ניקיון, חברות לפינוי שפכים, שומנים וכדומה.
6. מסחר ושונות קטגוריה נרחבת, תחתה נמנים מגוון עסקים, ביניהם קניונים ומרכזים מסחריים, חנויות ששטח המכירה בהן 800 מ”ר לכל הפחות, חנויות טבק, מחסנים ועוד.
7. עינוג ציבורי, נופש וספורט עסקים הכלולים בקבוצת עינוג ציבורי הם מכוני כושר, בתי מלון, צימרים, מכוני ספא וטיפולים וכדומה.
8. רכב ותעבורה סוכנויות למכירה או השכרת רכבים, מוסכים, מכוני תיקונים, מכוני רישוי וכדומה.
9. שירותי שמירה ואבטחה נשק ותחמושת.
10. תעשיה מלאכה כימיה ומחצבים

חשוב לציין, שעסקים מסוימים עשויים להיכלל תחת 2 קטגוריות ויותר לפי חוק רישוי עסקים. כך לדוגמה, מפעל יצרני שמעסיק מאות עובדים ומספק להם שירותי הסעדה, יידרש לעמוד הן בדרישות עבור קטגוריית המזון והן באלו של קטגוריית התעשייה. מסיבה זו כדאי לבחון היטב את כל מרכיבי העסק, אופי הפעילות שלו ומאפייניו השונים, לוודא שמגישים את כל האישורים והמסמכים הרלוונטיים, שמתייחסים לכל התנאים ולא משאירים שום קצה חוט שעלול להאט או לפגוע בהליך הוצאת ההיתר.

אף על פי שההליך הנדרש על פי חוק רישוי עסקים עלול להיות מורכב, ואף מסורבל, חשוב לזכור, שמטרת החוק היא בעיקר לטובת הציבור והסביבה לשמור על בריאות ובטיחות הציבור. מי שיש ברשותו היתר , לא רק שיכול לעבוד בשקט ולדעת שהוא לא מסכן את הציבור ואת קהל הלקוחות שלו, אלא גם להיות רגוע במידה ותופיע ביקורת רשויות בפתח דלת בית העסק שלו.

הרפורמה החדשה

בשל מורכבות התהליך לפי חוק רישוי עסקים, בשנת 2013 נכנסה לתוקפה רפורמה, שנועדה לקצר את התהליך ולפשט אותו. הרפורמה עושה זאת במספר דרכים:

  1. בעלי עסקים יכולים לקבל היתר זמני, הנקרא גם רישיון עסק זמני, בהליך מזורז.
  2. נקבעו בחוק סטנדרטים אחידים לענפי פעילות שונים, לפיהם יכול בעל עסק לקבל היתר.
  3. צמצום רשימת סוגי העסקים הנדרשים באישור.

למרות האמור לעיל, ההיתר עדיין נתפס בעיני רבים כהליך מורכב. אך מעבר לכך, זהו נושא שחשוב לבחון בקפידה על כל פרטיו לפי חוק רישוי עסקים, הן על מנת להבטיח הליך מהיר ככל שניתן וקבלת הרישיון, והן על מנת להימנע מההשלכות של פעילות ללא אישור.

מידע מוקדם רגע לפני שרצים קדימה לפתיחת עסק חדש

הקמת עסק חדש חוק רישוי עסקים

מידע מוקדם – כשמו כן הוא, רגע לפני שפותחים עסק חדש כדאי לבדוק מהם התנאים שנידרש אליהם בשביל להוציא היתר לפי חוק רישוי עסקים. לצורך כך מומלץ לפנות לרשות המקומית ולבקש מידע, לדוגמא מה המדיניות לגבי סוג העסק, איך הוא מוגדר בתוך צו רישוי עסקים ואם בכלל הוא נכלל עם רשימת העסקים שהם טעונים, אלו בעיות צפויות לעסק, האם יש צורך בהוצאת היתר בנייה, מי הגורמים המאשרים וכו’.

כיצד מתבצעת הגשת הבקשה לפי חוק רישוי עסקים?

כדי לעשות לכם קצת סדר, חילקנו את הליך הוצאת רישיון העסק ל- 3 חלקים:

1. הכנת תיק הבקשה, תוכניות ומסמכי בקשה רלוונטיים.

לאחר הבדיקה שהעסק שלכם אכן ברשימת הטעונים ולפי חוק רישוי עסקים, בשלב הראשון יש להכין מסמכי חברה בהתאם לדרישות הרשויות השונות, כך נבדוק היתכנות נכס לקבלת רישיון, וכדאי לבחון מול כל אחת מהן אילו מסמכים נדרש מכם להמציא. ייתכן שתידרשו להוציא נתונים היסטוריים על המבנה או עסק שפעל בו בעבר, ולכן אתם עשויים להיתקל בבעיות שונות כמו סירובים שניתנו, חריגות בנייה במבנה, שימושים חורגים וכדומה.

מסמכים ונתונים נוספים שתידרשו לספק בשלב זה כוללים את מדידות הנכס, כולל בדיקת התאמה של התוכנית האדריכלית לתנאי השטח הקיימים, טופס בקשה להיתר וטפסי השלכות סביבתיות.

2. הגשת הבקשה לגורמים הרלוונטיים

בשלב זה תידרשו להפקיד את המסמכים לגורמים הרלוונטיים יחד עם אישור על תשלום אגרה. מומלץ להחזיק בצילומים והעתקים של כל המסמכים, מכיוון שלא תקבלו אותם בחזרה, ולא תרצו לטרטר את עצמכם שנית אם משהו יחסר מכל סיבה שהיא.

במקביל כדאי להיערך לביקורות של הגורמים המאשרים, כמו ביקורת תברואה, כיבוי אש, נגישות וכדומה. לאחר ביצוע הביקורות ובדיקה שכל התנאים התקיימו, הגורמים המאשרים יספקו דו”חות, שלפיהם ייקבע האם יינתן לכם היתר לפי חוק רישוי עסקים.

3. הכנת היתר והגדרת כל תנאיו לפי חוק רישוי עסקים

בשלב האחרון ירוכזו כל חוות הדעת והביקורות שבוצעו באמצעות הגורמים המאשרים הפועלים לפי חוק רישוי עסקים. במידה ונמצאו ליקויים, תידרשו לתקנם ולהתאימם לדרישות מחלקת הרישוי והגורמים המאשרים. אם הכל נמצא תקין, המסמכים יעברו לאישור סופי של כל הגורמים המאשרים, ולאחר מכן למחלקת הרישוי, שם יודפס ההיתר שלכם וייחתם על ידי מנהל האגף.

ביטול של חוק רישוי עסקים

עסק שקיבל רישיון מחויב לביקורות מעת לעת בהתאם לתדירות הנדרשת עבור סוג העסק המדובר כפי שמופיע בחוק, לכן יש להקפיד שהביקורת תצא תקינה ושכל התנאים מתקיימים בכל שלב, הרשות רשאית לבטל את ההיתר במידה והעסק חרג מתנאי הרישיון, לפני הביטול הבעלים יוכל להציג את טענותיו בפני הרשות המקומית, לאחר מכן תינתן ההחלטה הרשמית לביטול הרישיון.

חוק רישוי עסקים- לסיכום

אם חשבתם לפתוח עסק והבנתם שאתם רוצים לפעול כעסק חוקי, חוק רישוי עסקים מחייב לפעול עם היתר. הרישיון מבטיח שהעסק פועל לפי תקנות רישוי עסקים לשמירה על הסדר הציבורי, התושבים בסביבה והעובדים. ושההתנהלות בו נעשית בצורה בטיחותית שאינה מסכנת את האוכלוסייה זוהי אחריות ציבורית מעבר לחותמת הפורמלית.

חברתנו נותנת שירות מלא – ליווי לקבלת אישור, יועצי בטיחות כיבוי אש – ייעוץ לקבלת אישור כבאות אש מול כל הגורמים הרלוונטיים כולל הכנת תוכנית בטיחות אש. מרגע הרעיון ועד האישור הסופי. נוכל לכוון, לחסוך בזמן מיותר והוצאת כספים שבחלק גדול מהמקרים אינה הכרחית לעסק שלך. המידע שלנו בכל שלב בתהליך יאפשר לך לקבל את הרישיון או להנחות לפתרון במצב של סירוב. כמו כן, נלווה אותך כך שהעסק יהיה מוכן לביקורות ויעמוד בדרישות כיבוי אש לעסק. (מסמך דרישות)

מלאו פרטים ונחזור אליכם בהקדם בשביל רישוי עסקים.

פירוט סיווג פריטי רישוי למסלולי רישוי מקוצרים

לנוחותכם, קישור להורדת מסמך pdf עם פירוט מלא פורסם באתר משרד הפנים רישוי עסקים, במסמך תקבלו מידע על חלוקה למסלולים: תצהיר, היתר מזורז א’, היתר מזורז ב’. וטבלת פריטי רישוי למסלולי רישוי מקוצרים.

במסמך תמצאו את כל הקישורים הרלוונטיים, שיעזרו לכם להתקדם עם הוצאת רישיון עסק. השאירו פרטים בטופס ונשמח לעזור לכם עם ליווי בכל שלבי התהליך עד לקבלת הרישיון וטיפול במסמכי דרישות מביקורת שנתית של הרשויות השונות.

יצירת קשר

השאירו פרטים ואת נושא הפניה ואני אדאג לחזור אליכם בהקדם

Open chat
1
עזרה מישהו?
נועה כיבוי ורישוי
היי
אפשר לעזור לך?
דילוג לתוכן