הדרכות כיבוי אש לעובדים: כך תמנעו את האסון הבא

הדרכות בטיחות אש
נועה אזולאי, מרץ 2, 2024
נועה אזולאי, מרץ 2, 2024
ניווט נוח בעמוד

הדרכות כיבוי אש לעובדים הן חיוניות בכל רחבי העולם – על אחת כמה וכמה בישראל לאור המצב הגיאופוליטי באזור, האקלים וצפיפות האוכלוסין הגבוהה באזורים מסוימים. למעשה, בכל שנה ישראל מתרחשות כ-45-50 אלף שריפות אשר – כלומר כ-113 שריפות ביום בממוצע, ולמרות שמרבית השריפות הללו הן שריפות בשטחים פתוחים, הסכנה של התפרצות אש בהחלט יכולה להתרחש בחללים סגורים. דבר שמגדיל את הסיכון משמעותית ועלול להביא לפגיעה, לפציעות קשות ואף לאובדן חיי אדם.

הדכות בטיחות אש מצילה חיים

האם ניתן למנוע שריפות במאה אחוזים? התשובה היא חד משמעית לא, עם זאת, כאשר אנשים ובפרט בעלי עסקים מקפידים על אמצעי בטיחות אופטימליים, כמו הדרכות כיבוי אש, וחשוב מכך, יודעים כיצד לפעול בזמן אמת, הסיכוי לנזק חמור מופחת משמעותית. אז מה ניתן לעשות? להגדיל את המודעות לבטיחות אש ולהעניק הדרכה לעובדי העסק באשר הוא כיצד ולפעול במקרה של שריפה. רק כך ניתן לשמור על הסביבה ועל הבטיחות של הסובבים לה.

הדרכות כיבוי אש בארגונים מהוות היבט קריטי וחשוב של בטיחות בעבודה שאסור בשום פנים ואופן להקל בו ראש. העובדים נדרשים להכיר את נוהלי בטיחות האש ולהתאמן כיצד למנוע שריפות ולהגיב במקרה חירום בעת שריפה על מנת למנוע אסון רב נפגעים. במאמר זה, נחקור את החשיבות של הדרכת כיבוי אש לעובדים ונדון בכמה מרכיבים עיקריים שחשוב לתת עליהם את הדעת בתוכניות ההדרכה.

הכשרה דרך הדרכות בטיחות אש

בעוד שכאמור לא ניתן למנוע את כל השריפות, אין ספק שעם ידע והכשרה בתחום בטיחות האש, ניתן  להפחית את הנזקים והסיכונים, ולהתמודד עם סיטואציות חירום בצורה יעילה ובטוחה ביותר. נשמע מובן מאליו, נכון? לצערנו בפועל רוב האנשים לא באמת יודעים כיצד לפעול כשפורצת שריפה, וחמור מכך, הם אינם מודעים למגוון הסיכונים שנגרמים כתוצאה מפעולה לא נכונה במצב כזה. אממה, כאשר מדובר בבטיחות אש בעסקים, המחויבות לבטיחות אש היא גדולה באופן משמעותי, שכן האחריות לשמירה על חיי אדם וביטחון מורכבת מן החוק ומעקרונות אתיים כאחד, ובתי עסק נדרשים לפעול בהתאם לתקנות בטיחות אש ולהבטיח את שלומם של עובדים ולקוחות, תוך כדי שמירה על סטנדרטים גבוהים של זהירות ומודעות לסיכונים. אז הנכם בעלי עסק? זה הזמן להעניק לעובדים שלכם הדרכת בטיחות אש, ויפה שעה אחת קודם.

מהם הנזקים השונים ששריפה עלולה לגרום?

ובכן, בעוד שהנזק העיקרי והחמור ביותר ששריפה יכולה לגרום הוא כמובן פציעות קשות ואובדן חיי אדם, לשריפה יש את היכולת לגרום לעוד נזקים רבים וקשים. החל מנזקים פיזיים ועד לנזקים פסיכולוגיים ואקולוגיים. הנה פירוט של כמה מהנזקים האפשריים:

  • נזקים פסיכולוגיים: שריפה יכולה לגרום לפגיעה פסיכולוגית קשה, לטראומה, ואף לדיכאון מתמשך. במקרים של שריפות חמורות לא פעם אנשים מוצאים את עצמם מתמודדים עם תחושות של אימה וחוסר אונים, שלצערנו לעיתים ממשיכות לרדוף אותם גם בהמשך חייהם.
  • נזקים לרכוש: מיותר לציין שלעומת פגיעה בחיי אדם, פגיעה ברכוש זה עוד “במקרה הטוב”, עם זאת חשוב להבין ששריפה יכולה לגרום להרס מוחלט של מבנה ותכולתו, וכאשר מדובר בעסק, היא יכולה להביא לנזקים כלכליים כבדים, לרבות אובדן הכנסות מתוך פעילות עסקית, והוצאות לתיקון ושחזור העסק כדי להשיבו לפעילות.
  • נזקים אקולוגיים: כאשר שריפה מתפשטת, היא יכולה להביא לנזק אקולוגי חמור, ועל כמה וכמה אם המבנה שבו פרצה השריפה ממוקם בצמוד לאזורים טבעיים. לכן, חשוב לבצע הדרכת כיבוי אש.
  • זיהום האוויר: אחת הסכנות העיקריות בשריפה היא העשן שנפלט ממנה. העשן מכיל חומרים רעילים שמזהמים את האוויר ועלולים לגרום לנזק בלתי הפיך, וזאת אף מבלי לציין את הסכנה של רעלים עבור בני אדם, ועל כמה וכמה לאנשים עם בעיות נשימה.
  • נזק לתשתיות: לפעמים הנזק של שריפה הוא עמוק יותר וחמור יותר מהנראה לעין. בפועל, שריפות קשות יכולות בקלות לפגוע בתשתיות, לרבות קווי חשמל ותקשורת.

הדרכות כיבוי אש לעובדים: כך תמנעו את האסון הבא

מניעת שריפה מראש היא תמיד טובה יותר מאשר לנסות לכבות אותה ברגע שהיא התחילה. יועץ בטיחות אש מבצע הדרכות כיבוי אש לעובדים המלמדות כיצד לזהות סכנות אש פוטנציאליות, ואיך להפחית את הסיכונים להתרחשות שריפה. הדרכות אלו חשובות וקריטיות במיוחד במדינת ישראל שניחנת באקלים חם ויבש, מה שמגדיל את רמת הסיכון לשריפות בעשרות מונים. על ידי הדרכה ממוקדת יוכלו העובדים ללמוד כיצד למנוע שריפות ולהפחית את הסיכון לנזק לרכוש, לפציעות ולהרוגים.

הדרכות בטיחות אש: תגובה מהירה היא המפתח

גם אם נשקוד ונשקיע את המאמצים הגדולים ביותר למניעת שריפות, הן עדיין עלולות להתרחש. כאשר פורצת שריפה, יש לנקוט בתגובה מהירה זאת על מנת למנוע ממנה להתפשט ולגרום לנזק נוסף. הדרכות כיבוי אש מקנות כלים חשובים ומלמדות אנשים כיצד להגיב בשעת חירום, איך לפנות בניין בבטחה וכיצד להשתמש ביעילות במטפים. בישראל, שבה יש היסטוריה של פיגועים ואיום רקטות, תגובה מהירה לשריפה היא קריטית אף יותר.

מדוע הדרכת כיבוי אש כל כך חשובה?

שריפות עשויות להתרחש בכל מקום ובכל זמן ועלולות לגרום לפציעה חמורה, אובדן רכוש ואפילו אובדן חיים. במקום העבודה עלולות להיווצר שריפות מסיבות שונות כמו תקלה בחשמל, תאונות בישול בגז, חומרים דליקים או עישון. כוח עבודה מיומן יכול לסייע במניעת שריפות ולמזער נזקים במקרה חירום.

הדרכת כיבוי אש היא חיונית ממספר סיבות:

  1. מסייעת לעובדים לזהות סכנות אש ולנקוט בצעדים למניעת התרחשות שריפות.
  2. מבטיחה שהעובדים יבינו את חשיבות בטיחות האש ומודעים למדיניות ונהלי בטיחות האש של החברה.
  3. מלמדת את העובדים כיצד להגיב כראוי במקרה חירום של שריפה.
  4. שימוש בציוד כיבוי שריפה לפני שכוחות ההצלה מגיעים.

הדרכת כיבוי אש: מרכיבים מרכזיים

הדרכות כיבוי אש צריכות לכסות את המרכיבים המרכזיים הבאים:

  • מניעת שריפות – יש להדריך את העובדים כיצד למנוע התרחשות שריפות. זה יכול לכלול אחסון נכון של חומרים דליקים, שימוש בטוח בציוד חשמלי וסילוק נכון של חומרי מתלקחים.
  • גילוי אש – על העובדים לדעת כיצד לזהות שריפות ולהפעיל אזעקה, לנתק חשמל בזמן, וכו’, העובדים נדרשים בין היתר לזהות את הצליל של אזעקת האש, לאתר מטפים וציוד כיבוי אחר, ולדעת כיצד להפעיל מערכות כיבוי אש, ולהיות בקיאים ביציאות מילוט בעסק.
  • נהלי פינוי – על העובדים להכיר את נהלי הפינוי במקרה חירום של שריפה. העובדים נדרשים לזהות יציאות חירום, להכיר את דרכי הפינוי ולהבין את החשיבות של יציאה מהירה ורגועה מהמבנה.
  • טכניקות כיבוי אש – בהתאם למקום העבודה, ייתכן שהעובדים יידרשו בהדרכה של טכניקות בסיסיות לכיבוי אש, כגון: אופן השימוש במטף, יציאות חירום ועוד. הם צריכים גם לדעת מתי להילחם בשריפה ומתי להתפנות.
  • נהלים לאחר פינוי – כל ארגון נדרש להכשיר את העובדים מה לעשות לאחר פינוי הבניין. עליהם לדעת לאן ללכת, כיצד לדווח לשירותי חירום וכיצד לתקשר עם עובדים וממונים אחרים.

חברת “נועה כיבוי ורישוי” מקיימת הדרכות כיבוי אש מקיפות ומקצועיות, המותאמות במיוחד לצרכים של כל עסק וארגון. ההדרכה מתחלקת למספר חלקים ומכסה תחומים שונים של בטיחות אש וכיבוי שריפות, כדי להבטיח שהעובדים מקבלים את הכלים הנדרשים לשמירה על ביטחונם ועל בטיחות המקום בו הם עובדים.

להלן מערך ההדרכה של החברה:

  • היכרות סכנות האש: בראש ובראשונה ההדרכה תעסוק בסוגים שונים של שריפות, כגון שריפות חשמל, נפט, עץ ונייר, ומהם אמצעי הכיבוי המתאימים לכל אחד מהם. בנוסף, העובדים ילמדו על האופן בו השריפות מתפשטות, מהם ההבדלים בין סוגי השריפות, ומהם הגורמים העיקריים להתלקחותן.
  • שימוש בציוד כיבוי אש: בשלב זה ההדרכה תתמקד בשימוש נכון ובטוח בציוד כיבוי אש, כמו מטפי כיבוי ושמיכות כיבוי, וטכניקות כיבוי שונות, והעובדים ילמדו כיצד לתפעל מטף כיבוי, מהו המיקום הבטוח ביותר להפעלתו, מהם כיווני הזרם הנכונים, וכן הלאה. כמו כן, לאחר ההסברים, יתבצע תרגול פרקטי בשימוש במטפים ובציוד הנוסף.
  • פינוי בטוח: לפינוי יש תפקיד חשוב מאוד במהלך שריפה ולשם כך צוות ההדרכה יקנה לעובדים ידע על שיטות פינוי יעילות ובטוחות, נהלי פינוי ותוכניות חירום, וזיהוי נקודות יציאה ומסלולי בריחה, כאשר לאחר מכן יתקיימו תרגילי חירום וסימולציות של תרגול פינוי.
  • בטיחות אישית: החלק הבא של ההדרכה יעסוק בשימוש בציוד הגנה אישי, והעובדים ילמדו כיצד להשתמש בציוד ייעודי כגון  מסכות נשימה, כפפות עמידות לחום, ועוד כדי להבטיח את בטיחותם האישית במהלך שריפה.
  • פרוטוקול התראה ותקשורת: במסגרת ההדרכה המשתתפים ילמדו כיצד ומתי לפנות למרכז הכיבוי וההצלה במצב חירום ומהי החשיבות של נקיטת פעולה מהירה ויעילה. ההדרכה תספק ידע בסיסי על הפרוטוקולים והנהלים הנלווים לתקשורת במצבי חירום.
  • כיבוי שריפות בסביבות עבודה בסיכון גבוה: במקומות עבודה שבהם קיים ריכוז גבוה של  חומרים דליקים ומסוכנים (כגון מעבדות, מטבחים, מפעלים וכדומה), קיימת סכנה גדולה יותר כאשר פורצת שריפה, ולכן  במקרים כאלו, ההדרכה מתמקדת לא רק במיומנות לכיבוי שריפות, אלא גם בהצגת הסיכונים הרבים והשונים לעובדים, כיצד עליהם לפעול, ולא פחות חשוב, כיצד אסור שיפעלו!
  • תחזוקת ציוד הכיבוי: בחלק המתמקד בתחזוקת ציוד כיבוי, העובדים ילמדו איך לבצע תחזוקה ובדיקות קבועות ותקופתיות של מטפים ושאר ציוד כיבוי. מטרת הדרכה זו היא להבטיח שהציוד יהיה תמיד תקין ומוכן לשימוש במקרה של שריפה, כדי למקסם את יעילותו וביטחונם של העובדים.

לאחר השלמת ההדרכה, תערך סדנה מעשית שתכלול סימולציות ותרגולים מתקדמים של כיבוי אש. במסגרת זו, העובדים יקבלו את ההזדמנות ליישם בפועל את הידע והמיומנויות שרכשו, במצב של פינוי בטיחותי ובשימוש מושכל בציוד הכיבוי. המטרה היא לחזק את יכולתם להתמודד עם מגוון סיטואציות שריפה ולהבטיח את מיטב התגובה במצבי חירום.

הדרכת כיבוי אש לעובדים: נושאי לימוד עיקריים

  • מערכות גילוי וכיבוי כגון: גלאי עשן וחום, ספרינקלים, גלגילונים, מטפים ועמדות כיבוי אש
  • מוקדי סיכון מרכזיים בעת שריפה כגון: חומרים דליקים, חשמל וכדומה
  • סוגי שריפות כמו: שריפת חשמל, נוזלים דליקים, מוצקים ועוד
  • אופן ההתנהלות ונהלי חירום בעת שריפה
  • תרגול כיבוי שריפה באמצעות מטף
  • התנהלות בעת שריפה
  • מהות האש

עמידה בתקנות

בישראל קיימות תקנות מחמירות בנושא אישור כיבוי אש. לכן, עמידה בתקנות אלו חיונית לשמירה על בטיחות האנשים והרכוש. הדרכת כיבוי אש מסייעות לאנשים להבין את התקנות הללו, מבהירות כיצד לעמוד בהן, ומפחיתות את הסיכון לסכנת חיים, קנסות ותביעות משפטיות. עמידה בתקנות כיבוי אש חיונית במיוחד בקרב עסקים, שעלולים לעמוד בפני סגירה או סנקציות אחרות.

אין ספק שהנושא של הדרכת בטיחות אש חיונית וקריטית בבטיחות במקום העבודה. יש להכשיר את העובדים בנושא מניעת שריפות, איתור, נהלי פינוי, טכניקות כיבוי אש ונהלים לאחר פינוי. הכשרה זו עשויה לסייע במניעת שריפות, למזער נזקים במקרה חירום ולהציל חיים. באחריות המעסיקים להבטיח שכוח העובדים שלהם מיומן כראוי בנהלים ומדיניות בטיחות אש.

הדרכת כיבוי אש מבית נועה כיבוי ורישוי

מחפשים הדרכת כיבוי אש לעובדים ולבתי הספר? הגעתם למקום הנכון! חברת נועה כיבוי ורישוי מתמחה בתחום ובעלת מוניטין גבוה וניסיון של למעלה מ-15 שנה. אנו מקפידים לספק לעובדים ידע וכלים מעמיקים, מתוך מחויבות לשמירה על בטיחותם ובטיחות העסק במצבי חירום. ההדרכות שלנו משלבות תוכן תיאורטי ומעשי, ומכוונות להעניק הבנה מרחיקת לכת של כל הפקטורים הרלוונטיים לבטיחות אש. בעזרת המומחים המנוסים והמיומנים שלנו תוכלו להיות רגועים שלעובדיכם יהיו את כל הכלים והידע הנדרשים כדי לנהוג בצורה בטוחה ויעילה במצבי חירום ושריפה.

ההדרכה מתקיימת אחת לשנה על ידי מדריכים מוסמכים שעברו הכשרה ייעודית, המלמדים בצורה מקיפה אודות בטיחות אש, בין הנושאים הנלמדים: סיווג שריפות, מושגים ומונחים בסיסיים, הסיכונים, התנהגות בעת שריפה, תרגול מעשי להפעלת מטף חירום, נהלים בשעת חירום, כיבוי של אדם בוער, הכרת עמדות הכיבוי ואופן השימוש בהן, גלגילון, זרנוק בד ומזנק, מניעת אסון ושריפה ועוד.

בסיום ההדרכה יקבל הארגון טופס 14 לשירותי כבאות והצלה לישראל, שמאשר דה פקטו “אישור ביצוע הדרכת עובדים”.
לפרטים נוספים צרו קשר 054-6638255 ונציגינו ישמחו להעניק לכם שירות מקצועי. בהצלחה!

פירוט סיווג פריטי רישוי למסלולי רישוי מקוצרים

לנוחותכם, קישור להורדת מסמך pdf עם פירוט מלא פורסם באתר משרד הפנים רישוי עסקים, במסמך תקבלו מידע על חלוקה למסלולים: תצהיר, היתר מזורז א’, היתר מזורז ב’. וטבלת פריטי רישוי למסלולי רישוי מקוצרים.

במסמך תמצאו את כל הקישורים הרלוונטיים, שיעזרו לכם להתקדם עם הוצאת רישיון עסק. השאירו פרטים בטופס ונשמח לעזור לכם עם ליווי בכל שלבי התהליך עד לקבלת הרישיון וטיפול במסמכי דרישות מביקורת שנתית של הרשויות השונות.

יצירת קשר

השאירו פרטים ואת נושא הפניה ואני אדאג לחזור אליכם בהקדם

Open chat
1
עזרה מישהו?
נועה כיבוי ורישוי
היי
אפשר לעזור לך?
דילוג לתוכן